Sunday, March 27, 2011

Fighting His Own Battle..Kita patut contohi Jamie Oliver ni..


Korang pernah tgk tak rancangan Jamie Oliver ni? Dalam banyak-banyak chef di dunia ni, saya sangat la kagum dengan beliau.

Kenapa?

Perjuangan beliau untuk betulkan amalan pemakanan masyarakat sekeliling beliau, dan juga negara lain. Channel 707 travel and living ada jugak siarkn rancangan ni, tp sy xpasti plak time dan hari..huhu..sorry.

Tapi berdasarkn apa yg sy tengok, nk betulkan amalan pemakanan org ni bukan la senang. Macam2 tentangan Jamie ni dapat, tp dia relax je..truskan je ngan usaha dia. Starategy dia pun saya kagum. Beliau ke sekolah2 untuk tukar dan educate budak sekolah tentang pemakanan sihat.

Dah jadi kebiasaan untuk pihak sekolah untuk menghidangkan makanan segera seperti kentang goreng, burger, nugget yang senang dimasak tapi sangan kurang berkhasiat. Beliau cuba tukar corak pemakanan dan minta supaya pelajar2 cuba makan makanan masakan beliau yang lebih sihat dan bercirikan sayur-sayuran dan pasta.

Yang peliknya, student pun lepas rasa tu diorg suka, tapi parents dan guru2 plak ada yg tentang hebat. Paling xboleh blah, ada plak 'pakar pemakanan' yang cakap kentang goreng tu SAYUR! mak aii..agak2 la..

Sebenarnya banyak rancangan Jamie ni bawa untuk perubahan masyarakat. Contohnya rancangan 15, dimana beliau memilih remaja-remaja bermasalah untuk memasak di restoran beliau. Sejujurnya, memang susah nak deal dengan trouble makers, tp,beliau percaya pada remaja2 tersebut, dan bg jugak peluang untuk diorg berjaya. Hasilnya? sungguh membanggakan. Life changing untuk ramai student beliau dlm 15. Bila Malaysia nk produce human capital macam Jamie Oliver? Oh ya, just so u know, Jamie Oliver ni dilahirkan dengan penyakit dyslexia (penyakit yg nampak benda terbalik, contohnya arrow ke kanan dia nampak mcm arrow to ke kiri)..pun boleh berjaya hingga ke tahap ni. Sebenarnya ramai lg org berjaya yang dilahirkan dengan kecacatan, Tom Cruise pon dyslexic tau x? Jadi, nak berjaya ni, sapapun boleh, Nak dengan taknak je.

Jamie Oliver, you're one of my inspirational people whom I really adore. All the best and keep up the good work!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...